خودرو

ون وانا؛ کپی چینی تویوتا هایس

حدود 3 سال پس از مونتاژ فوتون تونلند در ایران و بصورت دقیق‌تر از اواسط سال 95، شرکت ایران خودرو دیزل به سراغ ون پرفروش فوتون رفت و به این ترتیب تولید ون فوتون با نا جدید «ون وانا» در ایران خودرو شروع شد.

وانایی که در ایران خودرو دیزل مونتاژ می‌شود، در بازار چین با نام فوتون ویو G9 یا View G9 عرضه شده و در واقع نسل سوم فوتون ویو محسوب می‌شود که از سال 2013 تولیدش در چین شروع شده است.

لازم به گفتن نیست که خانواده فوتون ویو، در واقع نسخه کپی شده‌ای از تویوتا هایس هستند و شاید به همین دلیل نیز چینی‌ها از آن استقبال خوبی داشتند. البته ایران خودرو دیزل، تنها شرکتی نیست که نسخه چینی تویوتا هایس را به ایران آورده چراکه تاکنون، سه شرکت ایرانی دیگر نیز این کار را انجام داده‌اند.

یکی از این شرکت‌ها، «دیار خودرو» است که دقیقا همین ون فوتون را -اما بصورت وارداتی- به ایران آورده که نام دقیقش، فوتون ویو CS2 یا View CS2 است. البته فوتون‌های دیارخودرو علاوه بر نسخه 13 نفره، در نسخه 9 نفره هم فروخته شده‌اند که موتور 2.8 لیتری توربو دیزلی دارند؛ یعنی دقیقا همان موتور فوتون تونلند دیزلی.

دومین شرکت، خودروسازی اسنا بود که نسخه چینی تویوتا هایس را در بازار کشورمان فروخت. البته ون‌های این شرکت، ساخت فوتون نیستند بلکه ساخت جوی‌لانگ (Joylong) بوده و از مدل HKL650 هستند. ولی از آنجایی که در ایران مونتاژ می‌شدند، با نام جدی

د «ون اسنا» و همچنین لوگوی اسنا، راهی بازار کشورمان شدند. ون اسنا دقیقا مشابه ون وانا یورو4 است و مشخصات فنی یکسانی با آن دارد.

ون برلیانس

سومین شرکتی که نسخه چینی تویوتا هایس را در ایران فروخته، شرکت پارس خودروست که با مونتاژ ون برلیانس H2L، می‌خواست در مقابل ون وانای ایران خودرو بایستد. ون‌های پارس خودرو البته ساخت برلیانس نیستند بلکه شرکت جین‌بی (Jinbei) آنها را ساخته و از آنجایی که جین‌بی، از زیرمجموعه‌های برلیانس است، در بازار ایران نیز با نام برلیانس عرضه شده. نکته جالب اینجاست که جین‌بی برای ساخت این ون، هم ظاهر تویوتا هایس را کپی کرده و هم نامش را قرض گرفته! نام دقیق این ون، هایس H2L است ولی هایس را بصورت HAISE می‌نویسند. در حالیکه تویوتا، نام هایس را بصورت HIACE ثبت تجاری کرده است.

تفاوت فنی وانا یورو 4 با وانا یورو 5

سری اول ون وانا ایران خودرو دیزل، موتور مشترکی با فوتون تونلند بنزینی داشت؛ یعنی همان موتور معروف 4G69 میتسوبیشی که 2.4 لیتر حجم دارد، در سینه ون وانا نیز می‌تپید.

اما ایران خودرو از سال 99 و بنابه الزامی شدن یورو5 برای خودروهای ساخت داخل، موتور میتسوبیشی را از ون وانا جدا کرد و قلب جدید 2.7 لیتری تویوتای را جای آن گذاشت. ون وانا با قلب جدید تویوتا، هم قدرت و گشتاورش بیشتر شده بود و هم مصرف سوختش.

مشخصات فنی ون وانا ایران خودرو
کد موتور 4G69S4N میتسوبیشی 3TZ تویوتا
حجم موتور 2.4 لیتر بنزینی 2.7 لیتر بنزینی
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو 5
قدرت 130 اسب بخار 150 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر 245 نیوتن متر
گیربکس 5 دنده دستی 6 دنده دستی
شتاب 22 ثانیه
سرعت 145 کیلومتر برساعت 145 کیلومتر برساعت
مصرف شهری 15.6 لیتر
مصرف جاده‌ای 9.7 لیتر
مصرف ترکیبی 11.9 لیتر 12.7 لیتر
وزن 2160 کیلوگرم 2210 کیلوگرم
حجم باک 65 لیتر 65 لیتر

Hits: 80

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *